تأثیر عوامل فیزیگی گلاس بر پیشرفت تحصیلی دانش
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 24
تأثیر عوامل فیزیکی کلاس بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان
اگر چه رابطهٔ معناداری بین متغیرهای فیزیکی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان وجود ندارد، ولی این متغیرها بر نگرش معلم تأثیرگذار است و نگرش معلم نیز پیشرفت تحصیلی دانشآموزان را تحت تأثیر قرار میدهد.
● چکیده:
این مقاله به عنوان گزارشی از یافتههای یک پژوهش گسترده، درصدد است رابطه متغیرهای فیزیکی کلاس درس را با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مورد بررسی قرار دهد. یافتههای مربوط به عوامل انسانی کلاس درمقالهٔ جداگانهای گزارش شده است.
به منظور انجام پژوهش، ۷۲ کلاس پنجم به صورت تصادفی طبقهای و ۲۱۸۸ دانشآموز و معلمان این کلاسها ازمدارس ابتدایی استان اصفهان انتخاب شدند. روش مورد استفاده در این پژوهش کمی و کیفی بوده و ابزار جمعآوری دادهها، فرمهای پرسشنامه، مشاهده و آزمون پیشرفت تحصیلی بوده است. تجزیه و تحلیل دادههای کمی پژوهش، با استفاده از نرمافزار آماری SPSS صورت گرفته است. نتایج نشان داد که اگر چه رابطهٔ معناداری بین متغیرهای فیزیکی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان وجود ندارد، ولی این متغیرها بر نگرش معلم تأثیرگذار است و نگرش معلم نیز پیشرفت تحصیلی دانشآموزان را تحت تأثیر قرار میدهد. همچنین مشخص شد که فضاهای آموزشی مدارس کنونی ما با ویژگیهای روانی کودکان و نوجوانان سازگار نیست. بنابراین، لازم است در این رابطه اصلاحات لازم به عمل آید. متغیرهای فیزیکی، حتی اگر بر پیشرفت تحصیلی دانشآموز نیز هیچ تأثیری نداشته باشد، باید به خاطر حفظ سلامت، بهداشت و امنیت روانی آنان مورد توجه قرار گیرند.
● مقدمه
آموزش و پرورش، زیر بنای توسعه اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی هر جامعه است. بررسی عوامل مؤثربر پیشرفت وترقی جوامع پیشرفته نشان میدهد که همهٔ این کشورها، آموزش و پرورش توانمند و کارآمدی داشته اند. همچنین در هر نظام آموزشی، عوامل بسیاری با یکدیگر عمل میکنند تا یادگیری و پیشرفت تحصیلی برای دانشآموزان حاصل گردد. هرقسمت از این نظام باید به گونهای آماده شود که دسترسی به بازده مطلوب و اهداف مورد نظر میسر شود، زیرا اگرجزئی از نظام ازکار باز ایستد، کارآیی اجزای دیگرنظام کاهش یافته و صدمه خواهد دید.
با در نظر گرفتن و تجزیه و تحلیل درون دادهایی از قبیل متغیرهای فیزیکی، میتوان با آگاهی بیشتری اقدام به برنامهریزی نمود. البته علاوه بر عوامل فیزیکی، متغیرهای زیاد دیگری نیز وجود دارند که فرآیند یادگیری و پیشرفت تحصیلی را تحت تأثیر قرار میدهند که با انجام پژوهش میتوان میزان تأثیر آنها را تشخیص داد. وقتی که نظامهای آموزشی اطلاعات لازم را در چنین زمینههای اساسی در اختیار نداشته باشند، نمی توان عملکرد صحیح را در عرصههای مختلف آموزشی و پرورشی انتظار داشت.
از این رو، این مقاله به دنبال یافتن پاسخ به دو سؤال زیراست:
آیا بین میزان امکانات آموزشی کلاس درس، با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان رابطه وجود دارد؟
آیا بین جاذب بودن کلاس درس، با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان رابطه وجود دارد؟
عوامل فیزیکی مربوط به امکانات آموزشی و جاذب بودن کلاس دوازده شاخص است که درشش قسمت به شرح ذیل دستهبندی و تبیین شده است. پنج مورد اول مربوط به جاذب بودن کلاس و مورد ششم مربوط به امکانات آموزشی کلاس است:
▪ نور و عوامل مربوط به آن مانند میزان و شدت نور، نوع نور(طبیعی یا مصنوعی)؛
▪ ابعاد ظاهری کلاس شامل دیوار، درب و کف کلاس، سرانه مساحت و سرانه فضا؛
▪ حرارت و تهویه کلاس؛
▪ صدا و عوامل مربوط به آن؛
▪ سازماندهی و آرایش کلاس؛
▪ تجهیزات آموزشی شامل تخته سیاه و رسانههای آموزشی.
استاندارهایی که در این تحقیق استفاده شده، شامل ملاکهایی است که توسط وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت و درمان، سازمان نوسازی و تجهیزات مدارس، کتابها و نشریههای علمی در مورد ویژگیهای مناسب و لازم برای یک کلاس تعیین شده است، که به طور اختصار به شرح آنها میپردازیم:
۱) نور و متغیرهای مربوط به آن:
به طور کلی در فرآیند یادگیری، ۸۳ درصد یادگیری به وسیله حس بینایی صورت میگیرد(ذوفن و لطفی پور، ۱۳۷۷). بنابراین، اگرعمل دیدن با اشکال رو به رو شود، افت در یادگیری ایجاد میگردد. هدف تأمین روشنایی درمدرسه، عبارت از به وجود آوردن محیطی است که درآن، عمل دیدن به بهترین وجه و با حداقل زحمت و کوشش انجام گیرد تا نیروی دانشآموزان، صرف جذب اطلاعات و فرآیند یادگیری شود، نه اینکه این نیرو برای مبارزه با اشکالات دیدن- که درمحیط کم نور وجود دارد- صرف شود. البته باید یادآوری کنیم که هنگام انجام هر فعالیتی، میزان نور مورد نیاز متفاوت است.
روشنایی کلاس ازطریق نور طبیعی (پنجرهها، دریچههاو …) یا نور مصنوعی (لامپها و انواع چراغها) تأمین میگردد که درهر صورت باید به میزان نور، جهت و کیفیت آن توجه گردد (جدول۱).
جدول۱: شدت روشنایی مورد نیاز در موقعیتهای مختلف
نوع فعالیت/شرایط/شدت و روشنایی بر حسب لوکس
تدریس و سخنرانی/تخته سبز/۵۰۰-۲۰۰/
تدریس و سخنرانی/تخته سیاه/۵۰۰-۳۰۰
آزمایش/میز آزمایشگاه/۵۰۰-۲۰۰/
سایر محصولات :
تأثیر عوامل فیزیگی گلاس بر پیشرفت تحصیلی دانش
تأثیر عوامل فیزیگی گلاس...
تحقیق در مورد دکتر کدکنی 18صتحقیق در مورد دکتر کدکنی 18ص...
تحقیق در مورد دانشمندان نیشابور 50 صتحقیق در مورد دانشمندان نیشابور 50...
تأثیر عوامل فیزیکی کلاس بر پیشرفت تحصیلی دانش 25 صتأثیر عوامل فیزیکی کلاس...
تحقیق در مورد خیام شاعر، خیام فیلسوف 33 صتحقیق در مورد خیام شاعر، خیام...
تحقیق در مورد خواجه نصیر الدین طوسی 28 صتحقیق در مورد خواجه نصیر الدین طوسی...
تأثیر ویژگیهای فردی منابع انسانی بر اثربخشی مدارس غیرانتفاعی 25 صتأثیر ویژگیهای فردی...
تحقیق در مورد خواجه عبدالله انصاری 5صتحقیق در مورد خواجه عبدالله انصاری 5ص...
تحقیق در مورد حضرت نوح 9صتحقیق در مورد حضرت...
تأثیر بازار آزاد در اشتغالتأثیر بازار آزاد در اشتغال...
تحقیق در مورد حضرت آدم ع 13 صتحقیق در مورد حضرت آدم ع...
تحقیق در مورد حسن دهلوى 5صتحقیق در مورد حسن دهلوى...
تآثیر سردخانه بر روی مواد غداییتآثیر سردخانه بر روی مواد غدایی...
پاورپوینت مطالعه برنامه کالبدیپاورپوینت مطالعه برنامه کالبدی...
تحقیق در مورد حسام الـدیـن چـلپـى 9 صتحقیق در مورد حسام الـدیـن چـلپـى 9...
تحقیق در مورد حافظیه 11 صتحقیق در مورد حافظیه 11 ص...
بیوتکنولوژی و علوم پزشکی 10صبیوتکنولوژی و علوم پزشکی 10ص...
تحقیق در مورد حاجیعلی رزمآرا 14 صتحقیق در مورد حاجیعلی رزمآرا...
تحقیق در مورد حافظ چکیدهی تاریخ ایران 8 صتحقیق در مورد حافظ چکیدهی تاریخ ایران...
بیوتکنولوژی و علوم پزشکی 10 صبیوتکنولوژی و علوم پزشکی 10...
تحقیق در مورد حافظ شیرازی 10 صتحقیق در مورد حافظ...
تحقیق در مورد جرج ارول 19 صتحقیق در مورد جرج ارول...
بیماریهای گاوی 1بیماریهای گاوی 1...
تحقیق در مورد جان دیوئی 22 صتحقیق در مورد جان دیوئی 22 ص...
تحقیق در مورد جان اف کندی 24صتحقیق در مورد جان اف ...
بیماریهای متابولیکی گاو شیریبیماریهای متابولیکی گاو شیری...
تحقیق در مورد بیدل دهلوی 16 صتحقیق در مورد...
تحقیق در مورد توماس ادیسون 12 صتحقیق در مورد توماس...
بیماری های واگیر سرخک 20صبیماری های واگیر ...
تحقیق در مورد توصیههای ژاک دومرگان 6صتحقیق در مورد توصیههای...
تحقیق در مورد بهار 25 صتحقیق در مورد بهار 25 ص...
بیماری های واگیر 20 صبیماری های واگیر 20 ص...
پاورپوینت مطالعات تطبیقی و ضوابط ساخت و ساز در منطقه قاسم آبادپاورپوینت مطالعات تطبیقی و ضوابط ساخت و...
تحقیق در مورد بررسی اندیشههای شهید مدرس از نظر سیاستگذاری عمومی 15 صتحقیق در مورد بررسی اندیشههای...
بیماری های مشترک بین انسان وحیوانبیماری های مشترک...
تحقیق در مورد ایمانوئل کانت 34 صتحقیق در مورد ایمانوئل...
بیماری های ارثی استخوانهابیماری های ارثی استخوانها...
تحقیق در مورد انشتین 30 صتحقیق در مورد...
تحقیق در مورد اندیشه ها و تفکرات فیزیکدانان 8 صتحقیق در مورد اندیشه ها و تفکرات...
بیماری دیابتبیماری دیابت...
تحقیق در مورد انتخابات از دیدگاه امام خمینی 8صتحقیق در مورد انتخابات از...
تحقیق در مورد امام خمینى از ولادت تا رحلت 27صتحقیق در مورد امام...
بیماری تالاسمی 14صبیماری تالاسمی 14ص...
تحقیق در مورد امام خمینى و میراث حکمت عرفانى اسلام 19صتحقیق در مورد امام...
بیماری آنفلوانزای مرغیبیماری آنفلوانزای مرغی...
تحقیق در مورد امام خمینی و سیاست خارجی 9صتحقیق در مورد امام خمینی و...
بینایی سنجی 7صبینایی سنجی 7ص...
تحقیق در مورد افلاطون 26 صتحقیق در مورد افلاطون 26 ص...
تحقیق در مورد اقبال لاهوری 16 صتحقیق در مورد اقبال لاهوری...
بیماری های طیوربیماری های طیور...
پرورش کرم ابریشم 13 صتحلیل فضا های شهری کاربری درمانی ( بیمارستان) 61 ص
امامت و امامان دوازده گانه 77 ص
اثرات ورزش بر سلامتی بدن 34 ص
سوره های قران و ترجمه برخی آیات
سوره فلق
سوره فاتحه
سوره المائده آیه 6 12ص
سوره احزاب
فیوز های الکتریکی
توضیحات بیشتر - دانلود
حمل و نقل در چاه 19 ص
حمل و نقل 18 ص
حفاظت از محیط زیست 10 ص
حد و پیوستگی 9 ص
تک یاختهها 33 ص
کلمات کلیدی :پیشرفت حصیلی انشzwnj حصیلی انشzwnj آموزان أثیر قرار میzwnj نیز پیشرفت حصیلی مکانات موزشی کلاس نگرش معلم أثیرگذار انشzwnj آموزان وجود وامل فیزیگی گلاس أثیر وامل فیزیگی آموزان وجود ندارد پیشرفت حصیلی حصیلی انشzwnj انشzwnj آموزان متغیرهای فیزیکی نگرش معلم مکانات موزشی پیشرفت حصیلی انشzwnj میzwnj آموزان موزشی فیزیکی
- ۹۶/۰۹/۱۳